Resepi Ayam Ros Sedap

Resepi Ayam Ros Sedap yang di ambil dari resepi mamak aji. Sedap dimakan bersama nasi hujan panas.



Masa:

Penyediaan: 30 minit | Memasak: 30 minit | Keseluruhan: 60 minit

Jumlah Hidangan : 6 orang

Bahan-Bahan Ayam Ros Sedap :
  • 1 ekor ayam, potong 12
  • sedikit kunyit, untuk goreng ayam
  • sedikit garam, untuk goreng ayam
  • 1 helai daun pandan, dicarik dan simpul
  • 1 batang serai, dititik
  • 2 senduk minyak masak
  • 1 biji bawang besar, hiris memanjang
  • 1/2 tin(225g) sup tomato
  • 3 sudu besar tomato puri
  • 1/2 tin susu cair
  • 100 gram santan pekat
  • daun pudina

Bahan untuk rempah tumis :
  • 2 senduk besar minyak masak
  • 2 batang kayu manis
  • 3 kuntum bunga lawang
  • 4 biji pelaga
  • 5 kuntum bunga cengkih

Bahan dibancuh menjadi pes :
  • 1 sudu besar serbuk jintan putih
  • 1 sudu kecil serbuk jintan manis
  • 1 sudu kecil kas kas
  • 1 sudu kecil garam masala
  • 1 sudu besar serbuk cili

Bahan Kisar A :
  • 1 labu bawang besar
  • 1 inci halia
  • 5 ulas bawang putih

Bahan Kisar B :
  • 15 tangkai cili kering1
  • 1 batang karot
  • 1 biji tomato

Bahan Kisar C :
  • 100 gram badan, direndam air panas dan dikisar halus

Cara Penyediaan :

Cara untuk memasak :
  1. Gaulkan ayam bersama garam dan serbuk kunyit kemudian goreng ayam sehingga separuh masak. Angkat dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak masak dan tumis bahan rempah tumis, serai, daun pandan dan bawang besar. Tumisg sehingga bawang kekuningan dan naik bau.
  3. Masukkan bahan kisar A, tumis sehingga naik bau dan kemudian masukkan pula bahan kisar B dan diikuti bahan kisar C. Masukkan tomato sup, tomato puri dan susu cair. Masak di atas api perlahan dan kacau supaya tidak hangus di bawah.
  4. Masukkan pula bahan yang dibancuh menjadi pes. Kacau sehingga bahan-bahan dan rempah masak sehingga pecah minyak.
  5. Apabila pecah minyak, masukkan ayam goreng dan biarkan masak di atas api perlahan selama 15-20 minit.
  6. Kemudian masukkan santan pekat dan masak sehingga kuah menjadi pekat dan berkilat. Tambahkan sedikit air jika kuah terlalu pekat.
  7. Angkat dan tabur dengan daun pudina dan bawang goreng.

Resepi Tortilla Wrap Ayam Panggang

Resepi Tortilla Wrap Ayam Panggang sesuai dihidangkan untuk sarapan pagi atau makan malam. Jika anda tercari makanan yang simple dan mudah juga tidak terlalu 'berat' untuk dimakan,sila cuba resipi ni. Memang sedap dan tak susah pun untuk disediakan. Memang makanan kegemaran keluarga Che Nom ni :)



Masa:

Penyediaan: 20 minit | Memasak: 15 minit | Keseluruhan: 35 minit

Jumlah Hidangan : 6 orang

Bahan-Bahan Tortilla Wrap Ayam Panggang :

Bahan untuk wrap :
  • 6 keping roti tortila
  • Mayonis

Bahan untuk ayam panggang :
  • 2 keping ayam bahagian dada
  • 1 sudu kecil serbuk lada hitam, kisar kasar
  • 1 biji bawang putih, parut halus menjadi pes
  • 1/2 sudu kecil garam halus
  • 2 sudu besar minyak zaitun

Bahan untuk salad :
  • Kubis ungu, hiris sederhana nipis
  • Daun salad, hiris sederhana kecil
  • Ceri tomato, dibelah dua
  • Karot, diparut kasar
  • 1/2 batang timun (saya gunalan timun jepun)

Bahan untuk kuah salad :
  • 3 sudu besar minyak zaitun
  • 3 besar madu
  • 3 sudu besar perahan jus lemon
  • Secubit garam
  • Sedikit serbuk kasar lada hitam

Cara Penyediaan Tortilla Wrap Ayam Panggang :

Cara-cara untuk ayam panggang :
  • Belah dua dada ayam dan buka lebar, tapi pastikan tidak terputus dua.
  • Perap ayam bersama lada hitam, bawang putih, garam dan minyak zaitun selama minimum 1/2 jam.
  • Panggang dengan sedikit minyak di atas kuali non-stick pada kedua belah bahagian ayam sehingga masak.
  • Angkat dan rehatkan selama 10 minit kemudian hiris nipis.

Cara-cara untuk salad :
  • Gaulkan semua daun salad bersama sayuran lain dan ketepikan.
  • Dalam botol kecil, masukkan semua bahan untuk kuah salad dan goncangkan selama beberapa minit sehingga betul-betul sebati. Gaulkan kuah salad bersama bahan salad. Tuang sedikit dahulu, jika kering tambahkan sedikit demi sedikit.

Cara untuk balutan salad (tortila wrap) :
  1. Panaskan roti tortila di atas non-stick pan dalam 2-3 minit setiap sebelah bahagian.
  2. Sudukan salad ke atas tortila dan susun memanjang. Letakkan ayam dan mayonis, kemudian balut atau guling dengan kemas. Sedia untuk dihidang.

Tips:
Rendam dulu semua sayuran dan salad di dalam air ais selama 15-20 minit sebelum dikeringkan air menggunakan tisu dapur atau salad spinner (salad spinner adalah yang terbaik). Ini adalah untuk mendapatkan salad yang segar dan rangup.

Resepi Begedil Ayam Sedap

Resepi Begedil Ayam Sedap yang sangat mudah dimasak dan sangat sedap. Che Nom sediakan begedil ayam ni untuk dihidangkan bersama soto ayam, sebabnya tak sedaplah soto kalau tak ada begedil kan... Untuk resipi ini, kentang yang digunakan ialah kentang yang biasa terdapat di kedai, bukannya kentang jenis yang diimport seperti kentang USA atau russet.



Pendek kata, kentang tempatan atau asia yang murah tu lagi sedap buat begedil. Boleh letak cili kalau anda suka pedas. Satu lagi nota, jika anda nak gantikan daun sup dengan daun bawang pun ok, atau nak letak dua-dua pon boleh. Sila lah cuba! :)

Masa:

Penyediaan: 20 minit | Memasak: 15 minit | Keseluruhan: 35 minit

Jumlah Hidangan : 12 biji

Bahan-Bahan Begedil Ayam Sedap:
  • 500 gram (4-5 biji) ubi kentang, kupas kulit dan potong setebal 1/2 inci
  • 150 gram daging ayam kisar
  • 1 biji bawang besar, didadu kecil
  • 1 pokok daun sup, hiris halus
  • 3 sudu besar bawang goreng
  • 1/2 sudu kecil serbuk lada putih
  • 1 biji cili merah, cincang kasar (kalau nak sedikit pedas)
  • garam secukup rasa
  • 1 biji telur ayam
  • Minyak untuk menggoreng

Cara Penyediaan Begedil Ayam Sedap :

Cara untuk masak ayam :
  • Panaskan 2 sudu besar minyak masak dan goreng bawang besar sehingga lembut.
  • Masukkan ayam kisar dan goreng sehingga ayam masak. Perasakan dengan sedikit garam.

Cara untuk masak begedil :
  1. Dalam kuali yang lain, panaskan minyak masak (anggaran 1 mangkuk). Goreng kentang sehingga kekuningan dan lembut. Angkat dan masukkan ke dalam mangkuk besar.
  2. Ketika kentang masih panas, hancurkan kentang dengan cara melenyek kentang sehingga halus menggunakan potato masher atau garfu.
  3. Masukkan bawang goreng, daun sup, ayam (yang dimasak tadi) dan serbuk lada putih. Perasakan dengan garam secukup rasa.
  4. Ambil sedikit adunan dan buat bulat. Kemudia leperkan sedikit dan susun di atas pinggan atau dulang.
  5. Panaskan minyak. Pecahkan telur dan kacau dengan garfu supaya sebati. Celup begedil di dalam telur dan goreng di dalam minyak yang panas sehingga kekuningan. Tunggu sehingga bahagian bawah begedil keras sedikit baru dialihkan untuk mengelak begedil dari hancur.

Resepi Butter Chicken Berempah

Resepi Butter Chicken Berempah − idea datang ketika Che Nom makan butter chicken di sebuah restoran dan bila balik teringin nak masak menu yang sama. Kuahnya rasa lemak butter tetapi tidak muak kerana ada banyak rempah dan cili.



Ayam diperap beberapa jam dan kemudian dibakar atau digoreng di atas kuali dan satukan bersama kuahnya. Masakan ni berasal dari Delhi, India dan sangat popular di negara barat terutamanya di UK. Sangat seimbang dari segi rasa dan cukup sedap. Selamat Mencuba.

Masa:

Penyediaan: 60 minit | Memasak: 15 minit | Keseluruhan: 75 minit

Jumlah Hidangan : 4 orang

Bahan-Bahan Butter Chicken Berempah:
  • 400 gram isi ayam, bahagian dada
  • 1 sudu besar plain yoghurt
  • 1 sudu kecil rempah garam masala
  • 2 sudu kecil serbuk cili
  • sedikit garam
  • 3 sudu besar butter
  • setangkai daun kari
  • 1/2 cawan susu cair
  • segenggam gajus, tumbuk dan bancuh dengan air menjadi pekat

Bahan tumbuk halus:
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 inci halia

Cara Penyediaan Butter Chicken Berempah :
  1. Bersihkan ayam, potong dadu dan gaulkan bersama plain yoghurt, rempah garam masala, serbuk cili, dan bahan tumbuk halus. Perap selama sejam. Boleh juga diperap semalaman. Lagi lama di perap lagi sedap.
  2. Panaskan butter dalam kuali, goreng daun kari sehingga garing dan angkat.
  3. Goreng pula perapan ayam di dalam minyak butter tadi. Jangan terlalu cepat untuk membalikkan ayam kerana nanti ayam susah nak masak di bahagian luar.
  4. Masukkan pula susu cair dan pes bancuhan pekat gajus.
  5. Masukkan garam secukup rasa dan masak sehingga kuah mendidih. Tambahkan sedikit air jika kukah terlalu pekat.
  6. Taburkan dengan daun kari tadi, dan hidang.

Tips:

Rempah garam masala boleh didapati di kebanyakan pasaraya besar. Boleh juga buat sendiri dengan mengadunkan rempahnya dan kisar kering.

Resepi Nasi Ayam Penyet

Resepi Nasi Ayam Penyet − masakan indonesia yang sangat popular dan menjadi kegemaran di Malaysia. Agak remeh untuk menyediakan hidangan ini tetapi sangat berbaloi kerana hasilnya sangat memuaskan dan sangat sedap. Pasti anda sekeluarga akan suka, jika nak makan di luar kos unuk satu hidangan agak tinggi. Kalau masak sendiri sangat puas hati.



Resepi ini digabungkan bersama nasi yang dimasak bersama air rebusan ayam. Pengalaman Che Nom, set nasi ayam penyet kebanyakannya dihidangkan bersama nasi putih biasa aja, tapi tak salah mencuba dan memang sedap.

Terima kasih kepada kak Ita dari blog Masam Manis kerana berkongsi resipi ini. Che Nom olah sedikit sahaja mengikut kesesuaian dan citarasa sendiri.

Masa:

Penyediaan: 45 minit | Memasak: 45 minit | Keseluruhan: 90 minit

Jumlah Hidangan : 8 orang

Bahan-Bahan Nasi Ayam Penyet:

Bahan untuk ayam penyet (rebusan):
  • 1 ekor ayam, potong 4 atau 8
  • 1 ketul kiub ayam
  • 1 inci halia
  • 2 ulas bawang putih
  • air secukupnya


Bahan untuk rempah perapan:
  • 1/2 sudu jintan manis *
  • 1/2 sudu jintan putih * 
  • 3 sudu besar ketumbar * 
  • 1 sudu besar serbuk kunyit
  • 1/2 sudu besar serbuk lada putih
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • sedikit garam

Bahan untuk tepung kriuk:
  • Lebihan perapan rempah ayam
  • 1 biji telur
  • 1/2 cawan tepung beras

Bahan-bahan untuk nasi ayam:
  • 3 cawan beras, bersihkan dan tos
  • 6 cawan air rebusan ayam, atau ikut sukatan jenis beras yang digunakan
  • 3 ulas bawang putih, diketuk
  • 1 batang kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 5 biji buah pelaga
  • 1 sudu besar mentega atau minyak sapi
  • 1 helai daun pandan, carik dan simpul
  • Sedikit garam

Bahan-bahan untuk sup ayam:
  • 1 ikat sup bunjut adabi
  • 1 tangkai daun sup
  • 1 tangkai daun bawang
  • 1 batang serai
  • bawang goreng

Bahan-bahan untuk sambal ayam penyet:
  • 10 biji cili padi
  • 10 biji cili merah
  • 10 biji bawang merah, belah 4
  • 3 biji bawang putih, hiris kasar
  • 3 biji tomato, belah 4
  • 5 cm belacan bakar
  • 1/2 gengam ikan bilis
  • 3 sudu besar gula melaka, atau secukup rasa
  • secawan minyak
  • limau nipis atau limau kasturi
  • sedikit garam, jika perlu secukup rasa

Bahan untuk hidangan sampingan:
  • 4 ketul tauhu
  • 2 keping tempe
  • Sayur dan ulaman (timun,daun selom,kubis,kacang panjang,tomato)

Cara Penyediaan:

Cara-cara untuk ayam penyet (rebusan):
  • Basuh ayam dan rebus dengan air secukupnya bersama halia dan bawang putih. Anggaran 15 minit atau sehingga empuk.
  • Angkat ayam dan toskan.
Cara-cara untuk rempah perapan ayam:
  • Sangai rempah bertanda (*). Sangai bermaksud masak seketika di atas kuali tak berminyak sehingga naik bau.
  • Sejukkan rempah dan kisar bersama semua bahan lain sehingga halus.
  • Gaulkan ayam rebus diatas bersama rempah kisar. Perap selama beberapa jam. Minimum 2 jam supaya rempah meresap ke dalam ayam.
  • Goreng ayam sehingga sedikit garing di luar.
  • Gaulkan juga rempah bersama tauhu dan tempe sebelum menggoreng. Tapi jangan campur dengan ayam.
  • Bahan lebihan rempah akan digunakan untuk tepung kriuk

Cara-cara untuk tepung kriuk:
  • Gaulkan lebihan rempah bersama tepung beras dan telur. Percik bancuhan ini ke dalam kuali dan goreng sehingga rangup.
  • Boleh juga disalut bancuhan ini ke atas ayam perap sebelum digoreng.

Cara-cara untuk nasi ayam penyet:
  • Panaskan mentega dan tumis bawang putih, kayu manis, bunga lawang, buah pelaga dan pandan sehingga naik bau.
  • Masukkan beras dan kacau seketika.
  • Masukkan air dan sedikit garam. Tutup tudung periuk dan masak seperti biasa. Boleh juga gunakan periuk nasi elektrik.

Cara-cara untuk sup ayam:
  • Panaskan air rebusan ayam bersama sup bunjut dan serai. Che Nom dah tak letak halia dan bawang putih sebab sudah dimasukkan semasa proses rebusan ayam mula-mula tadi. Boleh juga rwbus bersama bahagian tulang ayam sepeti leher dan kaki ayam (jika anda suka).
  • Masak sehingga mendidih dan tabur dengan daun sup, daun bawang dan bawang goreng.

Cara-cara untuk sambal ayam penyet:
  • Goreng ikan bilis dalam minyak sehingga garing. Angkat dan asingkan.
  • Goreng cili dan bawang dalam minyak yang sama.
  • Kemudian goreng tomato sehingga layu.
  • Kisar kasar ikan bilis, cili, bawang dan tomato yang digoreng bersama belacan bakar.
  • Panaskan minyak lebihan tadi, masak sambal yang dikisar kasar bersama gula melaka. Perasakan dengan garam jika perlu. Hati-hati kerana ikan bilis sudah masin.

Cara-cara untuk bahan sampingan:
  • Goreng tempe dan tauhu yang sudah digaul rempah.
  • Hiris timun dan tomato, serta bersihkan ulam-ulaman lain. Hidangkan bersama nasi dan ayam penyet.

Resepi Ayam Masak Bali

Resepi Ayam Masak Bali yang pernah menjadi viral di Facebook, dan setelah mencuba masak Ayam Bali ni terus terang Che Nom katakan yang rasanya sangat-sangat sedap. Bahan pun mudah sahaja dan masa penyediaan pun tidak terlalu lama.



Kelainan masakan ni terletak kepada bahan utama iaitu jumlah serai yang banyak dan juga daun kari yang dimasukkan semasa menumis. Aroma serai dan daun kari memang membangkitkan bau dan rasa istimewa. Bagi Che Nom, ayam masak bali ni sesuai juga dimakan bersama nasi minyak atau nasi berperisa yang lain.

Untuk rasa manis pula Che Nom gunakan gula melaka dan hasilnya memang sedap.

Resepi ini ditulis untuk anggaran seekor ayam, Jika anda ingin masak cuma setengah ekor ayam, kurangkan bahan dalam anggaran separuh sahaja.

Masa:

Penyediaan: 20 minit | Memasak: 20 minit | Keseluruhan: 40 minit

Jumlah Hidangan : 6-8 orang

Bahan-Bahan Ayam Masak Bali:
  • 1 ekor ayam
  • serbuk kunyit
  • garam secukup rasa
  • 8 batang serai, dititik
  • 6 tangkai daun kari
  • 1 senduk cili kisar
  • 3 sudu besar kicap manis
  • minyak masak
  • gula melaka atau gula pasir
  • sedikit air

Bahan-bahan untuk kisar halus :
  • 5 biji bawang besar
  • 10 biji bawang merah
  • 10-12 ulas bawang putih
  • 2 inci halia
  • 1 inci belacan

Cara Penyediaan Ayam Masak Bali :
  1. Gaulkan ayam bersama serbuk kunyit dan garam. Goreng di dalam minyak panas sehingga separuh masak.
  2. Dalam minyak yang sama (kurangkan jika terlalu banyak) anggaran 1 cawan, tumis serai dan daun kari sehingga naik bau.
  3. Masukkan cili kisar dan bahan kisar halus. Masak sehingga pecah minyak.
  4. Masukkan ayam, kicap, gula dan garam secukup rasa. Tuang sedikit air dan kacau perlahan sehingga kuah menjadi pekat. Jika kuah agak kering tambahkan lagi sedikit air.
  5. Apabila kuah sudah pekat dan pecah minyak, angkat dan hidangkan.
Tips:
Che Nom lebihkan sedikit rasa manis untuk ayam masak bali ni. Boleh sesuaikan mengikut citarasa anda.

Resepi Ayam Teriyaki

Resepi Ayam Teriyaki yang berasal dari pengaruh masakan Jepun, sangat sedap dan mudah disediakan. Teriyaki membawa maksud dari dua gabungan perkataan iaitu 'Teri'bermaksud kilatan dari proses karamel gula dalam sos perapan, 'Yaki' pula bermaksud cara memasak dengan memanggang atau menggoreng.



Masakan ini biasanya dihidangkan dengan nasi putih sahaja dan tidak digalakkan dimakan bersama gabungan lauk yang lain. Resepi Teriyaki yang asal terdiri daripada gabungan sos soya dan sake (sejenis wine Jepun dari beras) ataupun mirin. Oleh kerana masakan ini adalah versi halal, Che Nom gantikan sake atau mirin dengan cuka makan (white vinegar) dan boleh juga dicampurkan sekali dengan jus lemon atau jus limau. Anda harus cuba resepi ini :)

Masa:

Penyediaan: 20 minit | Memasak: 10 minit | Keseluruhan: 30 minit

Jumlah Hidangan : 3 orang

Bahan-Bahan Ayam Teriyaki:
  • 2 keping dada ayam
  • 1/4 cawan kicap soya cair
  • 2 sudu besar cuka makan
  • 1 sudu besar parutan halus halia
  • 2 sudu besar minyak bijan
  • 1 sudu besar gula perang atau gula putih
  • sedikit minyak masak
  • bijan
  • daun bawang
  • cili merah, jika suka

Cara Penyediaan Ayam Teriyaki :
  1. Bersihkan dada ayam, hiris memanjang setebal anggaran 1/2cm.
  2. Dalam mangkuk, gaulkan dada ayam bersama kicap soya cair, cuka makan, parutan halia, minyak bijan dan gula. Perap selama 15 minit.
  3. Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Angkat dada ayam dan susun di dalam kuali. Ketepikan sos perapan kerana akan dimasak kemudian.
  4. Biarkan ayam masak sebelah bawah dengan sedikit tanda grill, kemudian alihkan. Angkat setelah ayam masak.
  5. Dalam kuali yang sama, masak sos perapan sehingga mendidih dan sedikit pekat. Tambah sedikit air jika kuah terlalu kering. Tuang sos ke atas ayam tadi.
  6. Taburkan bersama bijan yang disangai, daun bawang dan cili. Hidang bersama nasi putih panas.

Tips:

Jangan masak ayam terlalu lama kerana isi ayam akan menjadi keras dan kurang berjus.

Resepi Kek Blueberry Lembut

Resepi Kek Blueberry Lembut − Resepi kali ini adalah 'tea time' cake kegemaran saya. Kek yang mudah, tetapi gabungan fresh blueberry dan yogurt dalam kek menjadikan tekstur kek yang lembab bersama gabungan masam manis menghasilkan kek yang sungguh perfect. Saya memang suka bake kek ni sejak dari kali pertama mencuba. Sangat sesuai untuk hudangan di majlis minum petang.



Masa:

Penyediaan: 15 minit | Memasak: 40 minit | Keseluruhan: 55 minit

Jumlah Hidangan : 6 orang

Bahan-Bahan Kek Blueberry Lembut :
  • 150 gram mentega
  • 150 gram (3/4 cawan) castor sugar
  • 2 biji telur, saiz B
  • 265 gram (1 3/4 cawan) tepung naik sendiri
  • 120 gram yoghurt
  • 2-3 sudu besar susu full cream
  • 100 gram (1 kotak kecil) fresh blueberry
  • gula aising, untuk taburan

Cara Penyediaan Kek Blueberry Lembut :
  1. Panaskan oven pada suhu 170 darjah celcius.
  2. Griskan tin pembakar dengan mentega cair dan lapik bahagian bawah dengan kertas baking. Saya gunakan tin bersaiz 8x8x3 inci.
  3. Pukul mentega yang telah dikeluarkan pada suhu bilik bersama gula castor di dalam mixing bowl sehingga sebati dan berwarna kuning pucat. Gunakan spatula jika bahagian bawah adunan melekat
  4. Kemudian masukkan telur sebiji demi sebiji, juga esen vanilla dan teruskan pukul sehingga sebati.
  5. Masukkan tepung yang telah diayak sedikit demi sedikit dan diselang selikan dengan yoghurt sehingga habis. Kemudian masukkan susu. Kacau sehingga betul-betul sebati.
  6. Tuangkan di dalam tin pembakar dan bakar pada suhu 170 darjah celcius selama 35 hingga 40 minit.
  7. Angkat dan sejukkan di atas cooling tray. Taburkan dengan gula icing untuk hiasan.
Tips:
Cucuk kek dengan lidi untuk memastikan kek masak sepenuhya. Jika lidi ditarik keluar bersih dan tidak melekat maksudnya kek sudah masak. Jika masih melekat adunan kek, teruskan membakar lagi.